Німецька корпорація MAN (Maschinenfabrik Augsburg - Nürnberg) - найдавніше машинобудівне підприємство Європи.
підприємство Європи. Компанія помпезно відзначила свій 250-річний ювілей 2008 року.
Біографія знаменитої корпорації почалася з того, що дві невеликі залізоробні мануфактури з Аугсбурга
и
Нюрнберга 1758 року об'єдналися в одне підприємство.
Природно, ніяких вантажівок у XVIII столітті не було. Новий завод купував руду, випускав чавунні болванки,
відливав для кріпосних воріт петлі та підйомні механізми. Пізніше підприємство стало виконувати замовлення на
відливання
мостових прольотів, шляхопроводів і листової палуби для перших пароплавів.
Поступово компанія перейшла на випуск машинобудівної продукції. Цей перехід був пов'язаний з тим, що
деякі
цехи заводу в Аугсбурзі працювали за принципом дослідницької лабораторії, де талановиті інженери
експериментували
з різними механізмами.
Один із таких "лаборантів" - інженер Рудольф Дизель - запатентував 23 лютого 1893 року чотиритактний
двигун
внутрішнього згоряння, який відкрив нову епоху в автомобілебудуванні. Тож корпорацію MAN можна сміливо назвати
родоначальницею всіх дизельних моторів.
Послідовник Рудольфа Дизеля німецький інженер Антон фон Ріппель придумав компактний двигун на один
циліндр,
потужністю всього 5 "коней". Мотор незабаром був поліпшений.
У 1915 році фірма австрійського підприємця Адольфа Заурера стала випускати п'ятитонні вантажівки "МАН" з
чотирициліндровим мотором, потужністю 455 к.с. Двигун був оснащений чотириступінчастою КПП і працював на бензині.
Через десять років завод уже зібрав першу у світі серію дизельних машин вантажопідйомністю п'ять тонн, з
шестициліндровим
двигуном і об'ємом у сім із половиною літрів. Паралельно в Нюрнберзі було запущено новий цех для складання
вантажівок,
який випускав 3000 автомобілів на рік.
Після Другої світової війни, американська окупаційна адміністрація роздробила компанію на кілька дрібних
заводів,
заборонивши власникам виконувати замовлення для оборонного відомства (бундесверу). Акціонери перейшли на випуск
цивільних
автомобілів: вантажівок, автобусів, геологічної та будівельної техніки.
У 2013 році концерн Volkswagen поглинув концерн МАН, створивши на базі популярних брендів MAN, Scania і
Volkswagen
холдингову компанію Truck & Bus GmbH Volkswagen.
Однак сідельні тягачі MAN, як і раніше, продовжують сходити із заводського конвеєра. За повоєнні роки заводи
корпорації випустили понад 180 моделей вантажівок різного ряду і цільового призначення.
Ці машини - від найдавніших семитонників "750TL1" до сучасного сімейства автомобілів класу "Євро-6" - досі
борознять дороги держав пострадянського простору.
досі борознять дороги держав пострадянського простору, поступово закінчуючи вік на автомобільних
"некрополях" - розборках MAN.
и других брендовых европейских грузовиков - услуга, стремительно набирающая
широкую востребованность. Это достаточно сложный и хлопотный сектор, который требует не только специальных
знаний, но также слаженной работы всего коллектива и стрессоустойчивости каждого сотрудника.
В конце 90-х и нулевые годах
на околицях мегаполісів України нагадували звалища металобрухту.
Купи розкиданих (нібито відсортованих) запчастин валялися просто неба і тихо іржавіли.
Водій тягача, який потрапив на таке "розбирання-смітник", спілкувався з п'яними "металістами" або сторожами,
сам
рився в
брудних териконах заліза, вибирав відповідний вузол або деталь і, залежно від поломки, вирушав на СТО або
ремонтувався самостійно на дорозі.
Ситуація змінилася у 2007-2010 роках.
в тому числі Розборка MAN в Шепетівці, знайшли
легальність. Одна з перших розборок нового покоління, яка надає цивілізоване сервісне обслуговування
-
розборка МАН в Шепетівці. У чому "цивілізованість" сервісу?
- розбираємо тільки розмитнені європейські вантажівки. Що стосується "МАНів", то завжди є повний набір
вузлів
MAN TGA 430 і 480 випусків 2003-2007 років. Є також MAN TGX 460 і MAN TGX 480, які продавалися з 2008
року по 2012-й. Починаючи з 2012 року в Європі посилили законодавство і стали випускати моделі з допусками
"Євро-6";
- після розбирання автомобіля всі деталі ретельно тестуються на працездатність;
- потім відбувається адекватна оцінка механізмів. Відбраковуються зношені деталі, виявляються приховані
дефекти
и
складається гарантійна специфікація складних вузлів;
- деталі сортуються на складі та зберігаються на спеціалізованих стелажах;
- кожен вузол вноситься в комп'ютерну базу даних;
- покупець має можливість сам протестувати деталь (або бути присутнім при цьому);
- кожному клієнту дається консультація фахівця з експлуатації того чи іншого вузла машини;
- кваліфікована бригада механіків оперативно зробить заміну вузла або ремонт вантажівки;
- загальне доброзичливе ставлення і гостинність усього персоналу підприємства (напоять чаєм/кавою, у разі
стресу -
заспокоять підбадьорливим словом).
Що стосується розбирання МАН, то сьогодні клієнту наочно покажуть, які вузли/деталі і між якими моделями
взаємозамінні. Усі тягачі ми купуємо в Ірландії, з правим розташуванням керма, які приходять з додатковою
третьою віссю - "лінивець".
Відмітна риса англійських та ірландських тягачів у тому, що їхній "лінивець" розташований перед провідною
віссю, а в
європейських моделях він розташований за нею.
На розбирання MAN в Шепетівку 60% всіх автомобілів цієї марки приїжджають з автоматичною
коробкою передач і 40% мають механічну КПП. Однак всі "автомати" і механічні коробки передач МАН
випускаються тільки одним виробника - автомобільним концерном-постачальником ZF Friedrichshafen AG.
Механічні коробки передач (16S181) тягача мають свої особливості і бувають трьох різновидів:
● коробка з механізмом зниження потужності двигуна і гідродинамічним сповільнювачем (гальмом) з
акумулятивним теплообмінником;
● коробка передач без механізму зниження потужності ДВЗ із гальмом-сповільнювачем (механізм інтардера);
● коробка без відбору потужності двигуна і без гальма-сповільнювача.
Основні та найдорожчий вузол усіх типів КПП МАН - це корпус. Пошкоджений корпус КПП відновити
дуже складно і дорого.
Багатьом здається, що коробка МАН складна для користувача, оскільки в ній 16 передач. Однак це зайві
побоювання. Звикнути до неї дуже легко, а коли освоїш, то виявляється безліч зручностей. Пневматичний
підсилювач, наприклад, зводить до нуля фізичні зусилля водія під час перемикання, а під час роботи двигуна
створюється мінімальний шум.
кажучи професійною мовою автомеханіка, складається з чотирьох передач у перед
і однієї назад. 8-м ступенів досягається шляхом застосованого механізму ділення кожної передачі на два, а 16-ть
передач виходить за рахунок застосування дільника, який ділить передачі на верхній і нижній ряд демультиплікатора,
який подвоює чотири ступені передач переднього ходу (за наявності коробки в шістнадцять передач) до восьми,
а три ступені (у виконанні КПП дванадцяти передач) до шести.
Потужність роботи двигуном рівномірно розподіляється через основний або ведучий вал на два проміжних
і повертається через кулачки на вторинний вал.
Зниження (відбір) потужності відбувається в початкових передачах коробки (з 1 по 8) через задній дільник
(GP), у підвищених передачах (з 9 по 16) дія відбору/збільшення йде безпосередньо до фланців веденого
вала.
Автоматична коробка передач MAN TGA і TGS є гібридною конструкцією електронної та пневматичної
концепції перемикання з додаванням "сухого" зчеплення. Вона складається:
● механізму АКПП, який сполучається з механікою зчеплення;
● периферійної частини механізму (важіль перемикання передач, важіль переходу з одного режиму їзди
на інший);
● дисплей, що відображає роботу АКПП на всіх режимах (нейтралка, перемикання, перевантаження зчеплення,
діагностика);
● навісний механізм (модуль) розширення ZF-AS.
Використовуватися АКПП ZF-ASTRONIC 12AS2330TD може тільки за наявності системи електронного управління
ДВЗ і комунікативної шини CAN.
Складний опис принципів роботи механізму КПП MAN - це тема для професійних механіків. Будь-яку
несправність коробки передач можуть усунути на розбиранні "МАН" на
спеціальному стенді для діагностики та
і відразу дати необхідну консультацію
грамотної експлуатації механізму.
На розбиранні МАН у Шепетівці завжди є в наявності обидва
типу коробок передач.
На моделях тягачів MAN у сімействах TGS і TGX встановлюються американські двигуни Common Rail.
Це дуже надійні мотори. Деякі з лінійки TGS мають дві турбіни. Цей движок відрізняється підвищеною
вимогливістю до мастил, і взагалі не славиться надійністю.
Кожен двигун МАН має свої особливості. Це насамперед стосується моторної оливи. Воно повинно мати
певні допуски, чітко позначені виробником. Невідповідність моторної оливи вимогам
виробника веде до повного виходу з ладу всього агрегату. Будь-яке розбирання МАН має свою сумну статистику,
коли двигуни "вбиваються" через невідповідність оливи.
Взагалі, виробник використовує для сучасних тягачів найпрогресивніші технології під час конструювання
моторів.
Про це маркетологи повідомляють у загальній брошурі (переліку) специфікації автомобіля.
Усі рядні двигуни серії TGA встановлюються на 4-точковій опорі (стрілки).
Опора з великою основою кріпиться на рамі різьбовим з'єднанням. Ця нова концепція опори двигуна
дає змогу
відмовитися від п'ятої точки опори на коробці передач.
Користувачеві (водієві) і механіку СТО буде цікава форма кріплення двигуна, яка вигідно відрізняється
від
інших брендових аналогів:
● опора двигуна одночасно має пристосування для встановлення кількох додаткових вузлів:
сповільнювача
гальма, вузла відбору потужності тощо;
● велика основа чотирьохфіксової опори кріпиться на рамі через різьбове з'єднання;
● одно- або двоциліндровий компресор встановлюється на розподільному валу, а його привід
здійснюється
ведучим колесом;
● кріплення зменшує загальну трудомісткість під час розбирання або демонтажу КПП;
● кріплення скорочує рівень вібрацій під час розгону;
● збільшує термін служби опори в агресивних умовах зовнішнього середовища (опади, перепади температури
тощо);
● дає можливість встановити повітряний компресор на розподільчому валу.
Розборка "МАН" у Шепетівці спеціалізується на ремонті двигунів цих тягачів. Ми знаємо сильні та слабкі
сторони
моторів TGS і TGX, обізнані про характеристики всіх агрегатних вузлів, їхню взаємозамінність і різні способи
"обійтися під час ремонту двигуна малою кров'ю". Є вся технічна документація.
Також, згідно зі встановленим силовим агрегатом, клієнту допоможемо відрегулювати середні значення
(оптимальні -
від 28 до 35 літрів) витрати дизельного палива вантажівки MAN на сто кілометрів дороги.
Є можливість купити не тільки комплектний агрегат, а й запчастини.
Кабіна "МАН" простора і комфортабельна. Відрізняється від своїх
конкурентів високою корозійною
стійкістю. Тут відмінне електрообладнання, проводка і чудовий обігрівач.
Взагалі, всі Вантажівки MAN мають суцільнометалеву зручну кабіну з сучасним інтер'єром і стильними
обрисами (зовнішній вигляд). Всередині - два сидіння. Водійське місце - це стаціонарний тренажер, забезпечений
невмопідвіскою, підлокітником зі змінною геометрією і різними регуляторами - налаштуваннями положення під
індивідуальні потреби людини, яка перебуває цілодобово за кермом.
Пасажирське місце більш аскетичне. Тут жорстка фіксація і налаштування тільки поздовжнього виходу і нахилу
спини. Тобто можна витягнути ноги і лягти подрімати.
"препарована" до найдрібніших деталей. В інтер'єрі тут використовуються різні
матеріали із пластику, тканини та металу.
У кабіні німецького тягача присутній європейський комфорт:
● зручне рульове управління;
● зрозуміла приладова панель;
● зручне розташування кнопок управління системами;
● безліч ніш і заглиблень для особистих речей, підстаканників, телефонів та інших дрібниць;
● на 13% знижено рівень шуму (порівняно з попереднім рядом моделей);
● особлива конструкція рульової колонки, яка дає комфортну стійкість від вібрації на вибоїнах і ямах;
● інтер'єр кабіни завжди витриманий у спокійній колірній гамі, яка не відволікає і гасить "агресію
дороги";
● система клімат-контролю та екран дисплея опущені майже до рівня колін, що незвично для водіїв,
які пересіли з європейських тягачів інших виробників;
● у салоні знаходиться один із найефективніших опалювачів вантажівок усіх моделей;
● корпус кабіни максимально засклений і забезпечений підйомним люком;
● система дзеркал забезпечує огляд у 360 градусів без "мертвих зон" у носовій частині.
Як і на багатьох брендових тягачах, на MAN встановлюють кілька типів кабін. Наприклад, кабіна LX для
далеких перевезень ставиться на лінійки TGS, TGL, TGM і TGA.
На розбиранні "МАН" зустрічаються кабіни підвищеного комфорту житлової зони. Це два спальних місця з
алюмінієвим
каркасом і товстим 70 міліметровим матрацом. Над вітровим склом розташовані два додаткових об'ємних відсіки
для речей.
можуть на замовлення оснащуватися додатковим ящиком у центральній консолі, а також
вбудованим холодильником.
За бажанням клієнта кабіна може бути укомплектована за заявленим рівнем комфорту.
На розборці МАН в Шепетівці є в наявності всі типи кабін з різними комплектаціями. Вибрати є з чого.
MAN - традиційна німецька якість. Ці тягачі славляться дуже надійною ходовою частиною. Маточини багатьох конкурентів не відрізняються витривалістю.
– дуже надійний і довговічний вузол.
Однак у цієї вантажівки є і слабкі місця. Пневматична система і крани не вирізняються особливою
безвідмовністю
і стабільністю роботи.
"МАН" оснащується підвісками двох типів:
1. Стандартною ресорною підвіскою.
2. Пневматичною підвіскою мега ходу.
Німецький тягач дуже раціональний, він автоматично забезпечує оптимальне тягове зусилля на дорожньому
покритті будь-якої якості (на будмайданчиках, міських вулицях або слизьких дорогах).
Гіпоїдні мости дають змогу зменшити споживання пального на далеких маршрутах. Автомобілі постачають ефективним
гальмом, що підключається гідростатичним приводом переднього моста, який підвищує тяглову силу вантажівки і його
прохідність.
На розбиранні "МАН" ми маємо обладнання для налаштування та прив'язки ЕБУ управління пневмопідвіскою, яка
забезпечує рівномірний рівень руху, незалежно від навантаження.
Такий контроль забезпечує переваги під час швидкого встановлення змінних надбудов. Шасі можна опустити на 90
міліметрів і підняти на 190. При цьому електроніка дає можливість визначити точне налаштування висоти рами. Вона
має функцію пам'яті для двох положень і управляється одним натисканням пальця.
Особливістю ходової частини MAN є механізм перманентного коригування роботи ресори ("підресорювання").
("підресорювання")
на задній осі, яке встановлюється на тягачах із повним приводом. Система ідеально працює в агресивних
умовах
за перевантаження та на важких дорожніх ділянках.
особливого міжсервісного обслуговування не потребує. Стабільність і стійкість у поєднанні с чудовими властивостями управління - головні якості потужної підвіски з параболічними ресорами і спеціально підібраними амортизаторами і стабілізаторами.
- досить надійний агрегат від німецького виробника ZF. Однак, як усі вузли та
агрегати,
він ламається і зношується. 700-800 тисяч кілометрів - прогнозований ресурс цього механізму. Своєчасна заміна
масел істотно продовжить термін служби редуктора.
На ці тягачі встановлюються багато різних моделей редукторів. Усі вони мають різні передавальні
відношення
і діляться на певні групи. При зносі або поломці редуктора найкраще відразу приїхати на розбирання MAN і
вирішити
проблему, порадившись із компетентними механіками.